- Aj tlmiče majú vplyv na bezpečnosť jazdy autom
- Najčastejšie používané druhy spojovacieho materiálu
- Ročné vyúčtovanie nájomného nie je vždy príjemnou záležitosťou
- Používanie Venušiných guličiek má nielen sexuálne, ale aj zdravotné benefity
- Nechali ste si na auto aplikovať keramickú ochranu? Ako sa oň teraz starať?
Mazda 3 so 150 koňmi je mestské žihadlo s výborným interiérom
Dizajnový jazyk Mazdy poznáte na každom parkovisku. Či už sa pozeráte na SUV CX-5 alebo na tento hatchback, maska aj bočné previsy nejedného z nás upútajú eleganciou a pritom agresívne pôsobiacimi krivkami. Navyše, Mazda 3 má aj skvelý motor, ktorý je lačný za vysokými otáčkami. Posádka si aj pri ostrej jazde užíva parádny komfort a výborné audio.
Štvrtá generácia „trojky“ lahodí oku zvonku aj zvnútra, čo je v jednej z najpredávanejších kategórií na trhu základ úspechu, lenže napriek tomu na cestách stretnete Mazdu 3 v hatchbacku málokedy. Pritom má nadpriemerné jazdné vlastnosti. Riadenie je komunikatívne a v športovom režime zažije podmanivú akceleráciu s parádnym akustickým efektom. Pod kapotou sa skrýva stádo 150 koní a krútiaci moment 213 Nm a jazda patrí k zážitkom dňa, najmä keď to máte do práce viac ako 20 kilometrov a stihnete vystriedať viacero úsekov. Na diaľnici si užijete zrýchlenie aj kvality audia, no a na okresných cestách zasa bohatý zvuk pohonnej jednotky s výfukmi. Je toho však oveľa viac, čím si poľahky vypýta pozornosť… Tento japonský stroj nie je osadený turbom a benzínový dvojlitrový motor s označením SkyActiv-G ide poľahky do otáčok. V prípade, že pôjdete do automatickej šesťstupňovej prevodovky, prepadnete čaru auta zaručene už po pár kilometroch. Najmä keď si ľavým pádlom pod volantom podradíte pri predbiehaní alebo pri nájazde do zákruty – vtedy, ak máte vyššie otáčky, môžete v športovom režime započuť aj jemné prsknutie výfukov. Síce sa nám to pošťastilo iba dva razy, no snaha o opakovanie je dobrou motiváciou, aby ste auto i seba tlačili na hranicu limitov. Maximálny krútiaci moment je k dispozícii pri 4 000 otáčkach, ale to neznamená, že musíte nevyhnutne preradiť. Motory Mazdy sa vyznačujú točivosťou, a keď ich občas vytočíte až k červenej zóne, nič hrozného sa nestane. Vrchol výkonu leží o dvetisíc otáčok vyššie. Oceníte to napríklad vtedy, ak radíte pádlami, ste v ostrej zákrute a potrebujete sa „vytiahnuť“. Potom môžete drviť plyn a na výjazde preradiť o stupeň vyššie a plynule pokračovať v jazde. Na našej trase na kruhových objazdoch v Devínskej Novej Vsi v Bratislave sa Mazda 3 predviedla ako dobre vyvážené auto. Zadná, nepoháňaná náprava ukázala, že dobre kopíruje smer nastolený prednými kolesami a neodstrelí ani na väčších priečnych nerovnostiach, aké sú na zjazde na most Apollo z Einsteinovej ulice, ktoré rozhodili už aj oveľa drahšie vozidlá ako Audi Q3 prvej generácie.
Riadiť „trojku“ je radosť
Generácia Mazdy 3, predstavená v roku 2018 na autosalóne v Los Angeles, síce nemá nadpriemerný výkon, ale to nie je problém. Zákazníkov láka na atraktívne tvary, skvelý motor a najmä interiér, ktorý by mohli s hrdosťou montovať do áut prémiových značiek. Volant, ktorý výborne sedí do rúk, minimalistickú palubnú dosku so zapusteným displejom s jednoduchým, ale funkčných ovládaním a prehľadnou grafikou ocení každý vodič.
Napriek tomu je „trojok“ v hatchbacku na cestách menej, ako by sme čakali. Prečo? Vzadu nie je miesta na rozdávanie a cena je oproti konkurencii trochu vyššia. Ten, kto si ju však vyberie, rozhodne neoľutuje. Kúpi si auto, ktoré má v základnej výbave head-up displej, klimatizáciu, navigáciu, či LED svetlomety. Navyše bude na cestách neprehliadnuteľný, keďže tvary Mazdy 3 sú nezameniteľné a moderne bude vyzerať nielen o päť, ale aj o 10 či 15 rokov.
Motor: 4 valcový, 2.0-liter
Výkon: 150 koní
Max. krútiaci moment: 213 Nm pri 4 000 ot./min.
Max. rýchlosť: 204 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h: 9,5 s
Cena testovanej verzie: 25 240 €